
U kunt deze flyer ook als pdf bestand downloaden door hier te klikken

U kunt deze flyer ook als pdf bestand downloaden door hier te klikken

U kunt deze flyer ook als pdf bestand downloaden door hier te klikken

U kunt deze flyer ook als pdf bestand downloaden door
hier te klikken
Begin 2013 is de Stichting Reconstructie Schnitger-orgel Lutherse Kerk
Groningen opgericht. Doel van de Stichting is de herbouw van het verloren
gegane Schnitger-orgel op de meest oorspronkelijke wijze, op de oostgalerij
waar voornamelijk vocaal en instrumentaal gemusiceerd wordt. De oplevering
is gepland voor 31 oktober van het Reformatiejaar 2017, precies 500 jaar
nadat Maarten Luther zijn 95 stellingen publiceerde en 300 jaar na de
uitbreiding van het orgel met een vrij pedaal.
Een verloren orgel.
In het jaar 1699 gaf de beroemde Hamburgse orgelbouwer Arp Schnitger 'zijn'
Lutherse Gemeente in Groningen1 een tweeklaviersinstrument met hoofdwerk en
borstwerk ten geschenke. In 1717 werd - om het orgel te optimeren voor de
gegroeide gemeente - volgens een plan van Schnitger een zelfstandig pedaal
toegevoegd door meesterknechten uit zijn Groninger werkplaats, Jannes
Radeker en Rudolf Garrels. Dit instrument is helaas in 1896 verdwenen toen
de firma Petrus van Oeckelen en zonen een nieuw orgel plaatste.
Sinds 2001 kent deze Lutherse Kerk weer een cantatepraktijk, vooral in de
zogenaamde cantatediensten. Dit resulteerde in 2006 in de oprichting van het
Luthers Bach Ensemble dat de intentie heeft (Bach-)cantates zo getrouw
mogelijk volgens de historische tradities uit te voeren. Hiervoor is er een
sterke behoefte aan een geschikt begeleidingsinstrument. Door organologisch
en musicologisch onderzoek is duidelijk geworden dat Johann Sebastian Bach
in zijn werken voornamelijk het 'grote orgel' met vrij pedaal en meerdere
manualen als begeleidingsinstrument gebruikte.
Reconstructie.
Na zorgvuldig beraad heeft de Stichting de orgelbouwer Bernhardt H. Edskes
te Wohlen (Zwitserland) geselecteerd om de reconstructie uit te voeren. Deze
geboren Groninger heeft een schat aan kennis omtrent en ervaring met
instrumenten van Schnitger. In een reeks toonaangevende restauraties (zoals
Nieuw-Scheemda, Uithuizen, Melle en Mariana) en door het maken van een kopie
van het Schnitger-orgel van Grasberg (in de Waisenhaus-Kirche te Basel)
heeft zijn firma haar grote vakmanschap de afgelopen decennia overtuigend
aangetoond.
Uitgangspunt voor de reconstructie is de situatie van 1717 waarbij echter
gekozen is voor disponering van een Praestant 8' in plaats van een Praestant
4' als basisregister van het orgel. Bronnenonderzoek leverde de afmetingen
en omvang van het voormalige instrument op en verder de verrassende lage
toonhoogte (de zogenaamde 'Kammerton', vermeld in het contract met Garrels
en Radeker). Deze toonhoogte maakt het orgel bij uitstek geschikt voor het
samenspel met barokke instrumenten. De dispositie is via een aantal bronnen
overgeleverd. Vanuit praktisch oogpunt is er een separaat continuoklavier
gepland waarmee het manuaal vanuit de positie van cantor(-organist) bespeeld
kan worden.
Voor meer informatie: zie www.schnitgerorgel2017.nl.
\